Aktualności

16.11.2020

Digimarc – technologia przyszłości w Grupie Akomex

Kod kreskowy na całej powierzchni opakowania? Trudno to sobie wyobrazić, zwłaszcza biorąc pod uwagę coraz wyższe oczekiwania konsumentów w stosunku do ich estetyki. A co w sytuacji, kiedy taki kod byłby praktycznie niedostrzegalny dla konsumenta? Tak w dużym uproszczeniu działa Digimarc, czyli cyfrowy znak wodny, który można umieścić na całym opakowaniu. Digimarc posiada wszystkie funkcjonalności kodu kreskowego, jednak jego zastosowanie jest znacznie szersze. Technologia zdobywa coraz większą popularność i być może już niedługo stanie się rynkowym standardem.

Digimarc ma kilka znaczących przewag nad klasycznym kodem EAN. O jednej już wspomnieliśmy – jest niemal niewidoczny dla oka. Jak to możliwe? – Technologia Digimarc opiera się na wykorzystaniu korekt punktów i ich różnic w kontraście na obrazie lub w wybranych elementach projektu. Mówiąc prościej: Digimarc to kod zbudowany z powtarzających się wzorów 2D, które składają się z minimalnie kontrastujących ze sobą kropek „wbudowanych” w grafikę opakowania. Tak zaprojektowany układ pikselowy umożliwia wykrywanie zakodowanych informacji przez skanery kodów kreskowych, smartfony czy kamery – wyjaśnia Marcin Szumigaj, Business Implementation Manager w Grupie Akomex. Od końca 2019 r. rozwiązanie jest testowane przez międzynarodowe sieci spożywcze i jeśli programy pilotażowe wypadną pomyślnie, technologia Digimarc może błyskawicznie przedostać się do mainstreamu.

Grupa Akomex z rekomendacją

Grupa Akomex znajduje się na oficjalnej liście rekomendowanych partnerów Digimarc, a opakowania z cyfrowym znakiem wodnym produkuje już od 2019 r.

Grupa Akomex ma na koncie już kilkadziesiąt realizacji opakowań z systemem Digimarc, między innymi dla producentów słodyczy, branży mleczarskiej czy rybnej. Współpraca z czołowymi europejskimi markami mówi najwięcej o naszej gotowości do pracy z tą technologią – tłumaczy Marcin Szumigaj.

Transparentność buduje wizerunek

Spośród unikalnych korzyści Digimarc na pierwszy plan wysuwają się te związane ze zrównoważonym rozwojem. Umożliwia on bowiem błyskawiczny dostęp do informacji o produkcie, które mogą być aktualizowane w czasie rzeczywistym (np. na stronie internetowej). Dzięki temu konsumenci zyskują pełną informację związaną z pochodzeniem surowców użytych do produkcji, śladem węglowym, czy miejscem i sposobem produkcji. Nie wspominając już nawet o takich danych jak wartości odżywcze. Klientom coraz bardziej zależy na transparentności. W badaniu z 2018 r. aż 75% konsumentów potwierdziło, że zmieniłoby markę na taką, która zapewnia kompletną informację o swoim produkcie. A 84% z nich zadeklarowało, że przynajmniej raz na jakiś czas sprawdza pochodzenie swojego jedzenia.

Jest to szczególnie ważne dla firm, które zrównoważony rozwój mają w swoim DNA. A transparentna i odpowiedzialna postawa buduje lojalność wobec marki. Dobrym przykładem jest branża spożywcza, gdzie miejsce czy sposób  pozyskania surowca ma kluczowe znaczenie w kontekście jakości produktu i troski o środowisko. Dzięki bezpośredniemu połączeniu klienta, produktu i brandu słowo „komunikacja” nabiera innego wymiaru, a jej granice buduje tylko wyobraźnia. – W ten sposób marki mogą kreować swój wizerunek i zwiększać zaufanie konsumentów – tłumaczy Marcin Szumigaj. – To również sposób na budowanie prestiżu. Trendy konsumenckie i rynkowe wyraźnie wskazują na to, że transparentność i odpowiedzialność są cennymi walutami na rynku – dodaje Szumigaj.

Szczególnie interesujący jest przypadek czołowego producenta łososia atlantyckiego na świecie. Dzięki Digimarc firma umożliwia swoim klientom prześledzenie całego cyklu życia ryby, którą kupują. Konsumenci mogą sprawdzić, gdzie i kiedy była hodowana, czym była karmiona, a nawet ile ważyła w momencie połowu.

Recycling przyszłości

To jednak nie koniec benefitów Digimarc w kontekście zrównoważonego rozwoju. Prawdziwą rewolucją mogą być jego możliwości w zakresie recyclingu. W ramach projektu Holy Grail 2.0, prowadzonego przez AIM (European Brand Association), technologia cyfrowego znaku wodnego jest testowana w sortowniach odpadów. Kamery odczytują z produktów informacje zakodowane w Digimarc, identyfikują surowiec, a urządzenia sortujące automatycznie przyporządkowują je do odpowiedniej kategorii. Dzięki temu segregacja odpadów jest szybsza i skuteczniejsza, co korzystnie przekłada się na ilość i jakość plastiku, który trafia do recyclingu. Wprowadzenie takiego rozwiązania na szeroką skalę byłoby ważnym krokiem w stronę gospodarki obiegu zamkniętego, bo obecnie wciąż niewielka ilość plastiku jest faktycznie ponownie przetwarzana.

Benefity dla producentów…

Korzyści dla konsumentów i producentów nie kończą się na zrównoważonym rozwoju. Digimarc ma także wiele bardziej przyziemnych zastosowań. Przede wszystkim nie zajmuje miejsca na opakowaniu. Jest to szczególnie ważne przy małych etykietach, gdzie klasyczny kod EAN zajmuje dużą powierzchnię i wpływa negatywnie na to, jak produkt prezentuje się na półce. Inne jego funkcje to między innymi kontrola jakości, ułatwienia logistyczne, serializacja opakowań czy ochrona przed wprowadzaniem na rynek podróbek.

Kolejnym zastosowaniem jest marketing. Jak już wspomnieliśmy, informacja zakodowana w Digimarc może zawierać linki. Daje to konsumentom szybki dostęp do contentu marki: social mediów, programów lojalnościowych czy aktualnych promocji. Odwołanie do określonej zawartości w sieci może pomóc w zaprezentowaniu np. instrukcji, receptur, wskazówek dietetycznych, niestandardowych metod wspierania leczenia czy treści promujących zdrowy tryb życia. Docieranie w ten sposób bezpośrednio do klienta pozwala na budowanie nowych modeli ścieżek zakupowych.

…i konsumentów

Ze względu na szybki tryb życia, konsumenci mają coraz mniej czasu. Nic dziwnego, że marki prześcigają się w ułatwianiu im życia. Dla konsumentów Digimarc oznacza przede wszystkim sprawniejsze skanowanie produktów przy kasach. A to z kolei przekłada się na mniejsze kolejki i szybsze zakupy, co idealnie wpisuje się w trend convenience. Idąc tym tropem – w przyszłości nie trudno wyobrazić sobie, iż skanując kody z produktów, urządzenia przypominają np. o brakach w zapasach spożywczych, upływającej dacie ważności, konieczności wykonania badania kontrolnego lub podjęciu innych działań mających na celu nasze bezpieczeństwo.

Produkcja opakowań z Digimarc naturalnie wpisuje się w strategię Grupy Akomex. Firmy, która od dawna śledzi rynkowe trendy, a także bierze czynny udział w kreowaniu rozwiązań prowadzących do zrównoważonego rozwoju i gospodarki obiegu zamkniętego.