Okres świąteczny to czas, gdy opakowania stają się nie tylko nośnikiem informacji o towarach, lecz również oddzielnymi produktami a nawet do pewnego stopnia prezentami, które mają zbliżyć Klientów do atmosfery Bożego Narodzenia. Karton jako wszechstronny materiał zajmuje szczególne miejsce w projektowaniu opakowań, umożliwiając zastosowanie innowacyjnych i eleganckich technik zdobienia, szczególnie dla marek premium chociażby kosmetyków i słodyczy. Warto zauważyć, że wizerunki świąteczne na opakowaniach kartonowych podlegają trendom, zmieniającym się w zależności od aktualnych preferencji konsumentów, kierunków designu oraz ogólnych tendencji w branży opakowaniowej. Jak przyznaje Daniel Stosik, Dyrektor Przygotowania Produkcji w Grupie Akomex, obecnie zauważalny jest trend zmierzający ku prostocie i minimalizmowi będącymi wyrazem ponadczasowej elegancji.
Daniel Stosik, Dyrektor Przygotowania Produkcji w Grupie Akomex
W dzisiejszym świecie, gdzie doświadczenie zakupowe staje się równie ważne co sam produkt, opakowanie odgrywa kluczową rolę. Karton, dzięki swojej elastyczności, pozwala nam tworzyć opakowania, które nie tylko chronią produkt, ale też stanowią estetyczny element, wnoszący do świątecznej atmosfery elegancję i nowoczesność. Klienci oczekują nie tylko smaku, ale także wizualnego i haptycznego doświadczenia. To może obejmować gładkość i fakturę powierzchni, czy też inne cechy zmysłowe, które można doświadczyć poprzez dotyk opakowania. Opakowania świąteczne stają się wyrazem dbałości o detale i unikalność, zaspokajając oczekiwania konsumentów, dla których święta Bożego Narodzenia to czas wyjątkowy, również w świecie opakowań.
Po pierwsze – praktycyzm oraz trendy w projektowaniu i designie
Etap projektowania i ogólny wygląd opakowania często przesądza o tym, w jaki sposób opakowanie zostanie zagospodarowane przez klienta – czy będzie wyrzucone do kosza, czy też zostanie użyte ponownie. Niektóre dane wskazują, że etap projektowania opakowania jest nawet w 80-ciu % odpowiedzialny za to, co wydarzy się z opakowaniem, gdy już trafi do klienta.Prostota i minimalizm w projektowaniu opakowań świątecznych są coraz bardziej cenione. Jasne tła, proste wzory i eleganckie czcionki wpisują się w nowoczesne podejście do designu. Trend ekologiczny także odnajduje się w opakowaniach świątecznych. Wykorzystanie naturalnych kolorów, motywów związanych z przyrodą i ekomateriałów podkreśla zrównoważony charakter produktu.
Po drugie – elegancja
Branża opakowaniowa podąża obecnie w kierunku różnorodnych stylów, z naciskiem na minimalizm, ekologię, tradycję, personalizację oraz innowacyjne podejścia do wzornictwa. Trendy te ewoluują, dostosowując się do zmieniających się gustów i oczekiwań konsumentów. Właściciele marek bardzo często sięgają po kartonowe opakowania, tworząc z nich nie tylko funkcjonalny element, ale prawdziwe dzieło sztuki doskonale oddające wyjątkowy charakter świąt. Wykorzystywane w branży złocenia i srebrzenia nadają opakowaniom blasku, podkreślając ich wyjątkowość. Metaliczne detale, dzięki nowoczesnym technikom drukarskim, wnoszą do opakowań świątecznych subtelność i prestiż. Stosując tłoczenia projektanci nadają opakowaniom trójwymiarowy charakter. Delikatne wypukłości i wgłębienia dodają tekstury, tworząc unikalne wrażenie w dotyku. Zastosowanie odpowiednich lakierów pozwala uzyskać efekt błysku, podkreślając konkretne elementy opakowania. Ta technika świetnie sprawdza się w projektach, gdzie istotne są detale.
Po trzecie – unikalność
Klienci poszukują nie tylko produktów wysokiej jakości, ale także doświadczenia związanego z zakupem. Opakowanie staje się ważnym elementem tej historii, dlatego oczekują oni unikalności.Indywidualne wzory i możliwość personalizacji opakowania są cenione przez klientów, którzy szukają czegoś, co wyróżni się na tle konkurencji. Klienci premium oczekują elegancji nawet w opakowaniach. Stawiając na wysoką jakość wykonania i ekskluzywne zdobienia, marki zyskują ich uznanie.
Wprowadzenie limitowanej, bożonarodzeniowej, edycji opakowania może być korzystne dla marek decydujących się na taki krok. Produkty w limitowanej – świątecznej – edycji zwykle są postrzegane jako produkty unikalne i rzadkie, co wpływa na zwiększenie atrakcyjności danej firmy. Klienci są bardziej skłonni do zakupów, gdy mają wrażenie, że kupują coś wyjątkowego, co nie będzie dostępne poza sezonem świątecznym.