Rynek opakowań dynamicznie ewoluuje – co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Zmieniają się oczekiwania konsumentów, trendy czy przepisy prawne. Wymaga to aktywnej obserwacji zmian wymagań rynku i trafnego przewidywania przyszłych scenariuszy. Jednocześnie producenci z różnych branż zadają sobie pytanie: jak tworzyć ekologiczne opakowania, które zachowają wszystkie kluczowe właściwości?
W znalezieniu odpowiedzi na to pytanie pomaga swoim klientom Grupa Akomex. Firma, która doskonale wie, że odpowiedzialność i dbałość o środowisko to już nie przyszłość, a teraźniejszość każdego biznesu. – Dzisiaj tworzenie nowego opakowania powinniśmy zaczynać od… końca. Już na tym etapie trzeba się zastanowić, co stanie się z opakowaniem po zużyciu produktu. I jaki będzie jego wpływ na środowisko… – tłumaczy Marcin Szumigaj, Business Implementation Manager w Grupie Akomex. Myślenie o środowisku już na etapie projektowania to klucz do stworzenia opakowania zgodnego z filozofią zrównoważonego rozwoju. Firma wspólnie z klientami zastanawia się, jak można ulepszyć dotychczasowe opakowanie. Tak, by jeszcze lepiej chroniło produkt, wyglądało atrakcyjnie na półce, ale jego wpływ na nasze otoczenie był mniejszy.
Żeby osiągnąć ten cel, trzeba mieć odpowiednie możliwości produkcyjne oraz aktualną wiedzę.
– Współpracujemy z czołowymi producentami papieru na świecie. Śledzimy trendy rynkowe i konsumenckie, a także wynikające z nich zmiany prawne, związane z recyklingiem i ochroną środowiska – zaznacza Marcin Szumigaj. – Co więcej, aktywnie uczestniczymy w opracowywaniu innowacyjnych rozwiązań i bierzemy udział w badaniach nad nowymi możliwościami materiałowymi, takimi jak redukcja warstw z zachowaniem sztywności i właściwości mechanicznych – dodaje Szumigaj.
Najpierw analizy, potem prototypy
To właśnie unikalna wiedza i znajomość nowoczesnych rozwiązań stanowią podstawę usług oferowanych przez Grupę Akomex. Ważnym elementem oferty jest analiza opakowań dotychczas stosowanych przez klienta. Jak to działa w praktyce? Zdarza się na przykład, że ścianki opakowania są za grube, a produkt jest „nadmiernie chroniony”. W praktyce oznacza to, że do jego wyprodukowania została wykorzystana zbyt duża ilość materiału. A to przekłada się na niekorzystny wpływ na środowisko. W takiej sytuacji eksperci z Grupy Akomex zastanawiają się wspólnie z klientem, jak zredukować ilość użytego surowca, aby opakowanie było bardziej przyjazne dla środowiska. Można to osiągnąć na przykład poprzez zmianę konstrukcji lub redukcję gramatury niektórych elementów opakowania. Oczywiście z zachowaniem wymaganej sztywności. Wspomniane analizy nie zatrzymują się na etapie rozważań teoretycznych. Grupa Akomex posiada Dział Prototypów, dzięki któremu przetestowanie produktu w praktyce nie stanowi problemu. Dodatkowo firma prezentuje klientom możliwości związane z wykorzystaniem papieru z recyklingu.
Ekoinnowacja na rynek niemiecki
Dobrym przykładem innowacyjnego myślenia w służbie środowisku jest opakowanie organicznego jogurtu, współtworzone przez Grupę Akomex dla niemieckiej sieci Aldi. Składa się ono z bardzo cienkiej warstwy plastiku oraz papierowej banderoli. Po zjedzeniu jogurtu konsument może oddzielić banderolę od opakowania z plastiku i wyrzucić obie części do odpowiednich pojemników na odpady. To rozwiązanie służy jednak nie tylko łatwiejszej segregacji. Papierowa owijka wzmacnia opakowanie i nadaje mu stabilność. Dzięki temu plastikowa część może być cieńsza, a opakowanie wciąż jest trwałe i odpowiednio chroni produkt na każdym etapie łańcucha logistycznego. W ten sposób zużyta zostaje mniejsza ilość surowca, co korzystnie wpływa na środowisko.
– To rozwiązanie ma jednak jeszcze jedną, ogromną przewagę nad zadrukiem bezpośrednim – plastikowa część nie jest zanieczyszczona lakierami czy farbami. Dzięki temu może być ponownie przetworzona i wykorzystana jako opakowanie dla produktów spożywczych. – wyjaśnia Marcin Szumigaj. Przy zadruku bezpośrednim jest to niemożliwe, gdyż wspomniane komponenty z lakierów i farb zanieczyszczają skład opakowania. Innowacyjne opakowania dla Aldi wypadają również korzystnie w porównaniu z etykietami typu sleeve, przy produkcji których zużywany jest dodatkowy materiał (oparty na surowcach ropopochodnych). Warto również wspomnieć o aspekcie wizualnym. Jakość druku na papierowej owijce jest po prostu lepsza, podobnie jak nasycenie kolorów.