Aktualności

3.06.2020

Ekologiczne opakowanie z papierową owijką

Branża opakowań musi zmierzyć się z nowym wyzwaniem – wytworzeniem produktu doskonałego pod względem właściwości użytkowych, ale także całkowicie bezpiecznego dla środowiska. I choć na rynku istnieje wiele rozwiązań, które spełniają wymogi gospodarki o obiegu zamkniętym, prawdziwą szansą dla natury są innowacje, które do minimum ograniczają użycie plastiku.

Innowacje górą
Jeśli mowa o innowacjach, na początku należy wskazać na ich istotny wpływ na rozwój branży opakowań. Rosnące wymagania rynku oraz środowiska przyczyniają się do ciągłego ulepszania metod produkcji, co widać na przykładzie zakładów produkcyjnych należących do Grupy Akomex. Rozbudowane działy konstruktorskie, przy współpracy z certyfikowanym laboratorium, pracują nad rozwiązaniami z ograniczoną ilością plastiku, przy jednoczesnym zachowaniu wszystkich standardów jakościowych i użytkowych oraz walorów wizualnych.

Opakowanie na jogurt może być jeszcze bardziej eko!
Jednym z tego typu rozwiązań, promowanych aktualnie przez niemiecką sieć sklepów Aldi, jest system składający się z folii niezadrukowanej oraz papierowej banderoli, najczęściej wykorzystywany w przypadku produktów takich jak jogurty czy serki. Dostawcą takich opakowań jest Grupa Akomex. Aldi intensywnie wskazuje na istotę edukowania konsumentów – w wyniku przeprowadzonych w 2019 r. ankiet okazało się, że pomimo jasnych instrukcji segregowania komponentów opakowania, użytkownicy wciąż nie stosują się do zaleceń. Grupa Akomex podziela edukacyjną misję niemieckich dyskontów, jednocześnie oferując swoim klientom proekologiczne rozwiązania. -Stosując się do wymagań, redukujemy zawartość tworzywa, zwiększając ilość materiałów czystych, nadających się do recyklingu  ­mówi Marcin Szumigaj, Business Implementation Manager, Grupa Akomex.

Innowacyjny system opakowań
Opakowanie, o którym mowa powyżej, stworzone jest z trzech elementów: aluminiowego wieczka, czystej, niezadrukowanej folii i papierowej banderoli. Dzięki takiej konstrukcji, do jego produkcji zużywa się mniej plastiku – folia (ścianka) może być cieńsza, ponieważ całość wzmocniona jest przez papier. Karton jest dodatkowym „zbrojeniem” dla kubka. W przypadku alternatywnych metod (nadruk na folii lub dodatkowy rękaw typu sleeve z nadrukiem) ograniczenie zawartości plastiku nie jest możliwe, ponieważ skutkowałoby utratą właściwości użytkowych. Jednocześnie warto zaznaczyć, że nadruk na foli zanieczyszcza materiał. Przez to nie może on zostać powtórnie wykorzystany do produkcji opakowań dla branży spożywczej. W przypadku opakowań z papierową banderolą jest to w pełni możliwe – wykorzystany tu plastik jest zupełnie czysty i może zostać przetworzony, a papier nadaje się w 100% do recyklingu. Oznacza to, że materiał pozostaje w branżowym „obiegu”.

Segregacja odpadów
Myśląc o produkcji opakowań, najpierw należy zadać sobie pytanie: co stanie się z takim opakowaniem po zużyciu produktu? – stwierdza Marcin Szumigaj. Choć społeczeństwo ma coraz większą świadomość ekologiczną, wciąż potrzebuje bezpośrednich wskazówek – jak postępować z odpadami – dodaje. W przypadku opakowania z papierową banderolą kwestia wydaje się być oczywistą: plastikowy kubeczek i aluminiowe wieczko wrzuca się do pojemnika na odpady plastikowe, a owijkę, którą w prosty sposób można oddzielić od całości – do papieru.

Eko-marketing
Dla wielu producentów żywności opakowania pełnią także rolę wizerunkową. Wpływ na ostateczny odbiór marki ma nie tylko zastosowane wzornictwo, ale także właśnie dobór materiałów. Ekologiczne rozwiązania, takie jak kubeczek ze zmniejszoną ilością plastiku i dodatkową papierową banderolą jasno wskazują na zrównoważone podejście do kwestii środowiskowych. Ponadto – druk na papierze, w porównaniu do druku na folii i rękawie typu sleeve, jest najbardziej estetyczny.

Ochrona środowiska to nasze wspólne zadanie
Dziś o ekologii należy pamiętać przez cały cykl życia produktu. Jego twórca już na początku powinien przemyśleć kwestię opakowań – pomocna w tym przypadku będzie Grupa Akomex, która opierając się na swoim wieloletnim doświadczeniu i doskonałym zapleczu technologicznym, oferuje szeroką gamę rozwiązań produkcyjnych. Dużo zależy także od klienta ostatecznego, czyli konsumenta – który po pierwsze wybierze produkt w ekologicznym opakowaniu, a po drugie – poprawnie posegreguje odpady. Współdziałając, edukując i promując innowacyjne metody zdobienia opakowań, mamy realny, wspólny wpływ na kondycję środowiska – mówi Marcin Szumigaj.